Wat is Zelfeffectiviteit?

Self-efficacy oftewel zelfeffectiviteit. Een begrip dat zijn oorsprong vindt in de sociaal-cognitieve theorie van Albert Bandura, verwijst naar het geloof van een individu in zijn vermogens om specifieke taken succesvol uit te voeren, concrete doelen te realiseren en een positieve impact te hebben op hun omgeving. Het is een concept dat diepgeworteld is in de overtuiging dat het vertrouwen in het eigen kunnen een cruciale rol speelt in het bepalen van het gedrag, de commitment tot inspanningen en de veerkracht van een persoon.

Het idee van zelfeffectiviteit gaat verder dan alleen zelfvertrouwen. Het omvat het geloof dat men in staat is om specifieke uitdagingen te overwinnen en doelen te bereiken, zelfs wanneer men obstakels en tegenslagen ervaart. Het beïnvloedt niet alleen de keuzes die individuen maken, maar ook de mate van inspanning die ze bereid zijn te leveren om succes te behalen. Albert Bandura stelde dat zelfeffectiviteit een dynamisch concept is dat voortdurend wordt beïnvloed en gevormd door 4 belangrijke bronnen:

1

De ervaring van
succesvol gedrag.

Je ervaring van succes beïnvloed jouw perspectief op jouw capaciteiten. Succesvolle ervaringen leiden tot een sterkere zelfeffectiviteit. Echter het niet aanpakken van een taak of een uitdaging kan je ondermijnen en je zelfeffectiviteit afzwakken.

2

Observatie van anderen die succesvol zijn.

Observeer je iemand, gelijkwaardig aan jezelf, die succesvol een uitdagende taak uitvoert dan vergroot dit je overtuiging dat jij een soortgelijke activiteit succesvol kunt uitvoeren. Realiseer je dat je heel veel hebt geleerd via observatie in jouw socialisatieproces.

3

Positieve
aanmoediging.

Wanneer andere mensen je aanmoedigen en overtuigen een taak uit te voeren, ben je geneigd te geloven dat je geschikt bent om de taak uit te voeren. Het helpt je bij het overwinnen van zelftwijfel. Daarnaast is een positief intern dialoog ook versterkend voor jouw zelfeffectiviteit.

4

Fysiologische
reacties.

Stemmingen, emoties, lichamelijke reacties en stressniveaus beïnvloeden je gevoel over je persoonlijke vaardigheden. Het is bepalend hoe jij jouw gevoel (opwinding) interpreteert. Indien je angst voelt, leer dan om deze om te zetten in actie, zodat je zelfeffectiviteit groeit.

Met andere woorden, mensen ontwikkelen zelfeffectiviteit door daadwerkelijke prestaties, het observeren van anderen, positieve bevestiging van zichzelf en anderen en het beheersen van de fysiologische reacties op situaties als bijvoorbeeld stress.

Een hoog niveau van zelfeffectiviteit is vaak gekoppeld aan positieve uitkomsten op verschillende gebieden van het leven, waaronder werk, onderwijs, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Individuen met een sterk geloof in hun vermogen om te slagen, zijn over het algemeen meer gemotiveerd, veerkrachtiger en beter in staat om met uitdagingen om te gaan.

Het belang van zelfeffectiviteit in de educatieve context is bijzonder relevant. Mensen met een hoog niveau van zelfeffectiviteit hebben de neiging meer betrokken te zijn bij hun leerproces, betere prestaties neerzetten en kunnen beter omgaan met stress en tegenslagen.

Welke impact maken de trainers en coaches van Mindstage?

De trainers en coaches van Mindstage spelen een cruciale rol bij het bevorderen van zelfeffectiviteit door mensen te ondersteunen, positieve feedback te geven en kansen te bieden om succesvolle ervaringen op te doen.

Het begrijpen en ontwikkelen van zelfeffectiviteit is niet alleen relevant op individueel niveau, maar het is ook van invloed op teams en gemeenschappen. In organisaties kan het bevorderen van een cultuur waarin medewerkers geloven in hun vermogen om taken succesvol uit te voeren, leiden tot verhoogde productiviteit, loyaliteit en het ervaren van meer welzijn.

Kortom, zelfeffectiviteit is een krachtig concept dat de sleutel kan zijn tot persoonlijke groei, succes en welzijn. Het stimuleren van dit geloof in eigen kunnen, zowel op individueel- als collectief niveau, kan leiden tot positieve veranderingen en het overwinnen van uitdagingen in verschillende aspecten van het leven.

De Mindstage Methodiek als accelerator voor de zelfeffectiviteit van individuen.

70/20/10 leermodel

Bij Mindstage houden wij rekening met het 70-20-10 principe. Dit is een veelgebruikt model voor leren en ontwikkelen, dat aangeeft hoe mensen het meest effectief leren. Volgens dit model vindt:

70% van het leren plaats door ervaringen op te doen tijdens het werk. Dit omvat taken uitvoeren en problemen oplossen. Dit deel van het leren is informeel en ongestructureerd, en het gebeurt vaak spontaan tijdens dagelijkse werkactiviteiten. (learning by doing)

20% van het leren gebeurt door sociale interacties en samenwerken met anderen. Dit kan mentoring, coaching of feedback van collega’s of managers omvatten en vooral door het observeren en leren van anderen binnen de organisatie. (Learning through others)

10% van het leren vindt plaats door formele educatie en training. Dit omvat gestructureerde trainingsprogramma's, cursussen, workshops, seminars en andere educatieve settings. (Formal education)

Dit model benadrukt het belang van een gevarieerde leerervaring, waarbij het grootste deel van de leerervaring afkomstig is uit de praktijk en interactie met anderen, terwijl een kleiner deel uit formele opleidingen bestaat. Het 70-20-10 model wordt vaak gebruikt door organisaties om hun personeelsontwikkelingsstrategieën te ontwerpen, waarbij ze streven naar een evenwicht tussen werkplekleren, interactief leren en formele training.

De Stage fase van de Mindstage Methodiek, waarin borging wordt gefaciliteerd.

Wil je meer informatie over hoe de Mindstage Methodiek jouw investering in persoonlijke groei borgt.

Wil je zelf meer leren over de Mindstage Methodiek?